Bernadette Verhagen studeerde altviool in Tilburg en aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Belangrijke leermeesters waren Ervin Schiffer en Misha Geller. Na haar opleiding was Bernadette 11 jaar een van de vaste altviolisten bij het Residentie Orkest. Ze trad al jaren op als remplaçant bij onder andere het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als het Radio Filharmonisch Orkest een extra altviolist nodig heeft, is ze nog steeds bereikbaar.
Na haar actieve orkestleven koos Bernadette in 1996 haar eigen weg. Ze had altijd al een passie voor zowel hedendaagse als oude muziek en combineert de twee nog steeds met veel plezier. Binnen de oude muziek verdiepte ze zich in het authentieke instrumentarium en legde zich toe op het spelen met respect voor de historische context.
"Eigenlijk speel ik altijd nieuwe muziek", zegt Bernadette. "Nieuw omdat het werk recent is, of nieuw omdat we oud als nieuw laten klinken. Bij oude muziek blazen we er stoflagen vol latere conventies af, tot het stuk klinkt zoals de componist het bedoeld heeft. Terug naar de oorsprong."
Tegenwoordig speelt Bernadette Verhagen in verschillende ensembles. Ook daarin bestrijkt zij het brede muzikale scala van de 17e tot de 21e eeuw. Bij het klassieke orkest Anima Eterna Brugge is Bernadette een van de aanvoerders van de altvioolgroep. Ook kunt u haar regelmatig horen in orkesten als The Amsterdam Baroque Orchestra, het Orkest van de 18e Eeuw, les Musiciens du Prince met Cecilia Bartoli, en het kamermuziekensemble Café Zimmermann.
Hedendaagse muziek speelde Bernadette tot 2019 met het ASKO|Schönberg. Met dirigenten als Reinbert de Leeuw en Oliver Knussen trad ze op van Amsterdam tot Jakarta.
Met het nieuwe Penta strijkkwintet speelt ze alle klassieke- en vroegromantische kamermuziek op historische instrumenten. De leden van Penta delen, naast hun liefde voor het 18e- en 19e-eeuwse kamermuziekrepertoire, ook grote affiniteit voor de authentieke uitvoeringspraktijk. In een gedeeld enthousiasme voor de sonore klankkwaliteit van het strijkkwintet is Penta ontstaan.
Met fortepianiste Ursula Dütschler vormt ze al enige tijd een duo. Via het mooie initietief Samenuitthuiszijn ze te boeken om een prachtige Schubertiade te spelen.
Bernadette is in de eerste plaats altviolist. Maar ze geeft ook op andere manieren vorm aan haar liefde voor muziek. Zo organiseerde ze tot 2014 als coördinator bij de Nederlandse Orkest en Ensemble Academie (NJO) het Orkest van de 19e Eeuw. Ze coachte studenten moderne muziek in hun zoektocht naar de authentieke uitvoeringspraktijk. Dit soort masterclasses geeft ze nog steeds, bijvoorbeeld voor de Academy for Ancient Music in het Italiaanse Brunico en AEB-Master Class Series.
Op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag begleid ze als Professional Integration coach de Master studenten naar hun einddoel.
Tot slot kunnen ensembles en orkesten Bernadette Verhagen inschakelen als ze toe zijn aan positieve media-aandacht. Bernadette heeft in de loop der jaren waardevolle contacten gelegd. Met veel plezier spreekt zij ze aan om muzikale pareltjes in de spotlight te zetten.